Bij definitief vertrek naar het buitenland doe je de aangifte en uitschrijving best zo dicht mogelijk bij de datum van vertrek. Eens uitgeschreven is het moeilijk om nog officiƫle verrichtingen te doen.
Procedure
- je doet persoonlijk de aangifte aan de loketten van de dienst Burgerzaken of via het digitaal loket (zie groene knop hierboven)
- bij de aangifte word je onmiddellijk uitgeschreven uit de bevolkingsregisters
- je ontvangt een bewijs van je aangifte, model 8, waarmee je je kan aanmelden bij de Belgische ambassade in het land van je bestemming
- via je pincode wordt op de chip van je identiteitskaart 'afgeschreven naar het buitenland' vermeld
- bij de inschrijving in de Belgische consulaire post wordt de code van de diplomatieke post op de chip aangepast
- er bestaat ook een informatieloket voor elkeen met buitenlandse plannen: zie www.viw.be
vertrekkende burgers kunnen zich daar vrijwillig registreren
de stichting stelt ook een infofolder ter beschikking voor vertrekkers
Info over ambassades en consulaten
Wat heb je nodig?
- de identiteit van alle personen binnen het gezin die verhuizen (naam, geboortedatum, rijksregisternummer)
- je oud adres
- je nieuw adres in het buitenland
- je telefoonnummer en e-mailadres
- de pincode van alle identiteitskaarten, Kids-ID's