Update op vrijdag 24 november 2023: problemen met de 'i-Active app'
I-active deed donderdag 23 november een migratie, helaas zijn er een aantal problemen voortgekomen met betrekking tot de 'i-Active app' die de ouders gebruiken. Deze problemen komen enkel voor wanneer ouders via de smartphone inloggen, niet via desktop of laptop. Wij raden je aan om voorlopig via een computer in te loggen. I-active doet er in ieder geval alles aan om deze zaken zo snel mogelijk op te lossen.
Bericht van i-Active op donderdag 23 november 2023: voor mensen die de 'i-Active app' gebruiken
Door de migratie bij i-active, zal elke gebruiker de 'i-Active app' opnieuw moeten installeren, indien ouders die willen blijven gebruiken. Hieronder leggen we voor smartphone en laptop uit hoe je dat precies moet doen:
Smartphone
- Verwijder de i-Active app op je smartphone door op het icoontje te blijven klikken en dan op ‘deïnstalleren’ of ‘verwijder app’.
- Surf naar i-active.be (of jullie gepersonaliseerde link: kruisem.i-active.be) en log in.
- Kies in de menubalk voor ‘Install i-Active app’.
- Als je nu naar je startscherm gaat, zal je zien dat de app toegevoegd werd.
Laptop/computer
- Klik op de snelkoppeling voor de i-Active app op de taakbalk onderaan je scherm of op de snelkoppeling op je bureaublad om de app te openen.
- Klik rechts bovenaan op de drie puntjes en kies voor ‘i-Active verwijderen’.
- Je krijgt dan een pop-upscherm met de vraag of je i-Active wil verwijderen. Klik op ‘Verwijderen’. De snelkoppelingen op je taakbalk en bureaublad verdwijnen.
- Surf naar i-active.be (of jullie gepersonaliseerde link: kruisem.i-active.be) en log in.
- Kies in de menubalk voor ‘Install i-Active app’. Er wordt een pop-up getoond met de vraag ‘App installeren?’. Klik op ‘Installeren’.
- De app wordt geopend en er wordt een snelkoppeling toegevoegd aan de taakbalk onderaan je scherm en op je bureaublad.
Sinds januari 2019 verlopen inschrijvingen voor alle gemeentelijke opvang- en vrijetijdsinitiatieven via i-Active. Tenzij anders vermeld, moet er voor alle gemeentelijke opvang- en vrijetijdsactiviteiten dus ingeschreven worden via i-Active. Voor sommige activiteiten dient er ook onmiddellijk online betaald te worden (o.a. sport). De andere activiteiten worden achteraf gefactureerd op basis van aanwezigheid (o.a. kinderopvang en speelpleinwerking).
Ben je nieuw op i-active?
Registratie
Nog geen login en paswoord voor i-Active? Dan dien je je eerst te registreren:
- Ga naar kruisem.i-active.be, idealiter via Google Chrome.
- Rijksregisternummer van jezelf, je partner en jouw kinderen bij de hand hebben.
- Je ontvangt automatisch per e-mail een login en paswoord.
Kalender controleren en inschrijven
- Login via www.i-active.be/login (hier kan je kiezen om jouw logingegevens te bewaren) en ga naar ‘kalender’.
- Selecteer de persoon waarvoor je wilt inschrijven en ga onderaan het scherm naar de kalender. Controleer of je de verwachte opvang- en/of vrijetijdsactiviteit in de kalender ziet staan.
- Alles ok? Je kan inschrijven vanaf het inschrijfmoment. Zo niet: laat het ons zo snel mogelijk weten.
- Vanaf het inschrijfmoment kan je dan inschrijven. De datum van het inschrijfmoment vind je terug bij elk van de activiteiten in kwestie.
- Om in te schrijven ga je in i-Active naar de kalender en naar de dag van de activiteit of, in geval het een meerdaagse activiteit betreft, naar de eerste dag van de activiteit.
Betaling
- Bij activiteiten waarvoor onmiddellijk betaald moet worden, verschijnt vanaf de inschrijving een winkelmandje in de rechterbovenhoek van je scherm. Jouw bestelling blijft dan gedurende een halfuur in je winkelmandje. Je kan dus verder gaan en nog een andere inschrijving doen.
- Enkele minuten nadat de betaling werd afgerond, krijg je een e-mail ter bevestiging van de inschrijving. Enkele dagen vóór aanvang van de activiteit, mag je van ons ook eventueel een e-mail verwachten met nadere praktische informatie.
TIP: wil je ook graag via je smartphone gemakkelijk kunnen inschrijven en betalen? Doe dan het volgende:
- Indien je dit nog niet eerder deed, installeer dan de bancontact app op je smartphone.
- Login in bij i-Active en klik links boven op de drie horizontale streepjes waardoor het menu zich openvouwt. Normaliter zie je onderaan de menu 'Installeer i-Active App' staan.
- Na enkele minuten krijg je melding dat de installatie gelukt is. Ter info: in werkelijkheid is dit geen echte app, maar een snellink naar jouw account.
Annulering - boetes
Soms gebeurt het dat een kind niet langer kan of wil deelnemen aan een activiteit waarvoor hij/zij is ingeschreven.
In dit geval geldt dat kosteloos annuleren enkel mogelijk is:
- bij annulering door de dienst zelf;
- tot acht weekdagen vóór aanvang van de opvang (IBO Wanneland + De Speelwei);
- omwille van medische redenen: met doktersattest, af te geven binnen 14 dagen na de 1e afwezigheid en enkel indien er geannuleerd wordt voor minstens twee dagen (sport) of minstens drie dagen (speelpleinwerking);
Annuleren mits administratieve kost is mogelijk in volgende gevallen:
- IBO Wanneland + De Speelwei: 3 euro per kind bij laattijdig annuleren, 5 euro per halve dag per kind bij niet opdagen zonder verwittigen.
- 10 euro bij annulering tot minstens 15 (sport) of 5 (speelplein activiteit of uitstap) werkdagen vóór aanvang van de activiteit of bij uitzonderlijke omstandigheden, na beoordeling van de dienst.
Er wordt in alle gevallen pas terugbetaald wanneer het terug te betalen bedrag (na aftrek van de administratieve kost) minstens 10 euro bedraagt.
Een zal een extra kost aangerekend worden bij laattijdig afhalen (na 18.00 u.): 5 euro per begonnen kwartier.