De eID is in de eerste plaats een identificatiemiddel aan het (elektronisch) loket, op het internet en op digitale netwerken.
De kaart bevat de volgende zichtbare gegevens:
- foto
- naam en voornamen
- geslacht
- nationaliteit
- geboorteplaats en -datum
- geldigheidsduur
- rijksregisternummer.
De nieuwe identiteitskaart beschikt over een chip waarop de persoonsgegevens, die je de kaart ziet, ook digitaal verwerkt zijn. Het adres van de houder staat enkel nog op de chip. Zodat je je kaart niet hoeft te vervangen wanneer je verhuist of een nieuw huisnummer krijgt.
De burgerlijke stand is niet vermeld op de kaart.
Op de kaart zijn ook digitale certificaten of elektronische handtekeningen voorzien, waardoor de houder zich elektronisch kan identificeren bij verschillende instanties via internet of publieksloketten en ook een digitale handtekening kan plaatsen onder de documenten.
Procedure
1. Oproepingskaart
Vanaf de leeftijd van 12 jaar krijg je automatisch een oproepingskaart om je eID bij de dienst burgerzaken aan te vragen. Heb je nog een geldige kids-ID, dan blijft deze geldig na je 12de verjaardag. Je wordt pas opgeroepen als deze vervalt. Ook wanneer je eID vervalt, krijg je een oproepingsbrief.
De voorwaarden voor je pasfoto en de uiterste datum waarop je je kaart moet aanvragen staan vermeld op je oproepingskaart.
In enkele gevallen kan je zelf een nieuwe identiteitskaart aanvragen, bijvoorbeeld bij beschadiging of verlies of wanneer de pasfoto niet meer gelijkend is.
2. Aanvraag ondertekenen
Bij de dienst bevolking in het gemeentehuis onderteken je de aanvraag voor je nieuwe identiteitskaart.
3. Brief met codes
2 tot 3 weken later krijg je een brief met de PIN- en PUK-code van je nieuwe kaart.
4. Kaart afhalen en activeren
Ga naar de dienst bevolking om je kaart te activeren en mee te nemen. Je hebt hiervoor maximaal 3 maand de tijd. Na deze periode wordt de kaart onherroepelijk vernietigd.
Wat heb je nodig?
Bij de aanvraag
- Je oproepingskaart
- Een recente pasfoto die voldoet aan de voorwaarden van de fotomatrix van FOD Binnenlandse Zaken - voorschriften foto (4.07 MB) "pdf"
- in het administratief centrum Zingem, het gemeentecomplex te Huise en het gemeentehuis in Kruishoutem kan je een pasfoto nemen tegen 10 euro voor 6 pasfoto's.
- Opgelet: wanneer de foto op je identiteitskaart niet recent is, kan dit problemen opleveren bij identiteitscontroles, zeker in het geval van automatische gezichtsherkenning op bepaalde luchthavens. De foto van je vorige identiteitskaart voldoet niet aan de vereiste van een ‘recente pasfoto’. Een recente foto is maximaal 6 maanden oud.
- Je huidige identiteitskaart
- Ben je ze verloren, breng dan jouw rijbewijs of een ander document mee dat jouw identiteit bewijst
- Als je eID gestolen werd, dan moet je eerst aangifte doen bij de politie. Het document dat je daar krijgt ter vervanging van jouw identiteitskaart, breng je mee bij jouw aanvraag
- Je (vervallen) kids-ID als dit jouw eerste identiteitskaart is
Bij het afhalen
- Je nieuwe PIN- en PUK-code
- Je huidige identiteitskaart of het attest van verlies of diefstal (bijlage 12) of het attest van inhouding van je oude kaart (bijlage 33)
- Indien met volmacht: de volmacht en de identiteitskaart van de volmachtdrager
Bijzonderheden
Bij hoogdringendheid kan je een elektronische identiteitskaart in een dringende procedure aanvragen.
- dringende aanvraag: bij aanvraag vóór 13 uur: afhalen de 2e werkdag na de aanvraag (kostprijs: € 141,40);
- spoedaanvraag 1 dag vóór vertrek met levering in Brussel de volgende dag + ook levering op zaterdagvoormiddag in Brussel (kostprijs: €178,30).
Bedrag
- 29,10 euro bij eerste en volgende aanvragen
- dit is bij voorkeur met bancontact te betalen.
Gebruik je je eID online?
Als je met behulp van je identiteitskaart online toepassingen wilt gebruiken, moet de software om de kaart te lezen, regelmatig bijgewerkt worden.
Om geen problemen bij het lezen van je nieuwe kaart te ondervinden, is het nodig om de eID-software te updaten via https://eid.belgium.be/nl.
Ook de applicatie ‘eID Viewer’ kan je via deze website bijwerken. Met deze applicatie kan je je eigen PIN-code veranderen en de geldigheid van de certificaten op de identiteitskaart verifiëren. Het certificaat Authentificatie geeft je toegang tot de applicaties en via het certificaat ‘Handtekening’ kan je documenten elektronisch ondertekenen.