Langdurig leegstaande woningen en gebouwen hebben een negatieve impact op de omgeving. Om te voorkomen dat deze woningen en gebouwen langdurig leegstaan, is door de gemeenteraad van Kruisem op 14 december 2020 een belastingreglement op leegstaande woningen en gebouwen goedgekeurd.
Over welke woningen of gebouwen gaat dit?
Woningen of gebouwen die langer dan 12 maanden leegstaan worden opgenomen in het leegstandsregister. De zakelijk gerechtigden worden hiervan per aangetekende zending in kennis gesteld, dit schrijven omvat een administratieve akte met de indicaties van de leegstand (bijvoorbeeld het ontbreken van een inschrijving in het bevolkingsregister, dichtgemaakte raamopeningen e.a.) en een fotoreportage van het desbetreffend onroerend goed.
Beroepsprocedure
De zakelijk gerechtigden hebben 30 dagen de tijd, na ontvangst van de aangetekende zending, om beroep aan te tekenen bij het college van burgemeester en schepenen tegen de opname van de woning of het gebouw in het leegstandsregister.
Het college beslist binnen een termijn van 90 dagen, na ontvangst van het beroepschrift, of de woning of het gebouw al dan niet effectief leegstaat. Indien dit niet het geval is, wordt de woning of het gebouw uit het leegstandsregister geschrapt.
Indien de woning of het gebouw effectief leegstaat, wordt er pas een leegstandsheffing geheven nadat de woning of het gebouw 12 opeenvolgende maanden opgenomen is in het leegstandsregister.
Bedrag
De basisbelasting is 1.250 euro voor een leegstaande woning of een leegstaand gebouw. Dit bedrag wordt jaarlijks vermeerderd met een forfaitair bedrag!