1. Wijzigt de postcode?
Neen, de postcode wijzigt niet. De bestaande postcodes 9770, 9771, 9772 en 9750 blijven bestaan. Iemand van Zingem kan dus gerust verder 9750 gebruiken en iemand van Nokere kan zonder problemen 9771 blijven gebruiken. In feite mag iedere inwoner van elk van de deelgemeenten van Kruisem naar believen een van deze vier postcodes gebruiken.
2. Hoe schrijf ik best mijn adres?
Als gemeentenaam gebruik je vanaf 1 januari 2019 best ‘Kruisem’. Bv.:
Jan Verstraeten
Kerkstraat 5
9770 Kruisem
Jan Janssens
Alfred Amelotstraat 5
9750 Kruisem
Gebruik je als woonplaats de naam van je deelgemeente, dan komt je correspondentie ook nog goed terecht.
Piet Janssens
Landegemstraat 2
9770 Ouwegem
Wat mag NIET? Je deelgemeente als aanvulling tussen haakjes zetten. Zo breng je de verwerkingsmachines van Bpost in de war.
Piet Janssens
Kleinestraat 2
9770 Kruisem (Wannegem-Lede)
Lees ook de info van BPost over 'Hoe schrijf ik een adres juist' (Infoblad Bpost)
3. Wat zijn de deelgemeenten van de nieuwe gemeente Kruisem?
De deelgemeenten zijn: Kruishoutem, Wannegem-Lede, Nokere, Zingem, Ouwegem en Huise.
Iemand die in Wannegem-Lede woont, woont dus niet (meer) in Kruishoutem, maar wel in Kruisem. Kruishoutem is nu ook een deelgemeente zonder de vroegere deelgemeenten Wannegem-Lede en Nokere.
Iemand die in Huise woont, woont dus niet (meer) in Zingem, maar wel in Kruisem. Zingem is nu ook een deelgemeente zonder de vroegere deelgemeenten Huise en Ouwegem.
4. Wat indien mijn geboorteplaats, vermeld op mijn eID, wijzigt van naam?
Dit is geen probleem. De ‘oude’ gemeentenaam mag gewoon blijven staan.
5. Kan ik een nieuw huisnummerplaatsje krijgen?
In geval van een verandering van je huisnummer kan je bij de gemeente een gratis huisnummerplaatje (standaard uitvoering) afhalen. Je kan uiteraard ook een eigen huisnummer aanbrengen, altijd rechts van de voordeur op ooghoogte of zichtbaar aan de hoofdingang of brievenbus indien het huis niet aan de openbare weg grenst.
6. Wanneer wijzigt mijn adres?
De nieuwe straatnamen en huisnummers zijn van toepassing vanaf 1 januari 2019.
7. Welk adres geef ik door wanneer ik een noodcentrum moet contacteren?
Wanneer je een noodcentrum contacteert (voor dringende medische hulp, dringende brandweerhulp of hulp van de politie), geef je in de maand januari 2019 zowel je oude als je nieuwe adres (met het eventueel gewijzigde huisnummer) door. Het is belangrijk dat je aan de operator duidelijk aangeeft dat dit het oude of het nieuwe adres is.
Vanaf februari 2019 kan je dan gewoon het nieuwe adres doorgeven.
Krijg jij een nieuw huisnummer? Zorg er dan zeker voor dat je nieuwe huisnummer duidelijk zichtbaar is voor de hulpdiensten.
We raden jou aan om de app 112 te downloaden en via de app de noodcentrales te contacteren. Die app is zeer gebruiksvriendelijk en is voor smartphones (IOS of Android) gratis te downloaden in de Apple Store of Google Play. Het voordeel van deze app is dat jouw exacte locatie (op basis van coördinaten) automatisch wordt doorgegeven aan de noodcentra. Hierdoor wordt het doorgeven van een verkeerde locatie op basis van een gewijzigd adres zo goed als uitgesloten.