Erkenning als vrijetijdsinitiatief
Met een Kruisemse erkenning als opvanginitiatief kan je fiscale attesten afleveren voor uitgaven aan de opvang van kinderen jonger dan 14 jaar of kinderen met een zware handicap die jonger zijn dan 21 jaar. Je opvanginitiatief moet wel voldoen aan de voorwaarden van de federale overheid om fiscale attesten uit te schrijven. Je kan dit zelf nagaan via de website van de Federale Overheidsdienst Financiën.
Doelgroep
Voor deze erkenning komen alleen vrijetijdsinitiatieven in aanmerking die niet georganiseerd worden door het jeugdwerk of door een sportvereniging. Kruisemse vrijetijdsinitiatieven met een commercieel doel komen niet in aanmerking. Het kan bijvoorbeeld wel gaan over een opvang georganiseerd door ouderverenigingen, een vzw, organisatoren van creatieve kampjes … De organisator hoeft niet te beschikken over een rechtspersoonlijkheid.
De erkenning is geldig voor 1 kalenderjaar.
Voorwaarden
Het opvanginitiatief moet voldoen aan volgende voorwaarden:
- De vereniging of organisator heeft de zetel in Kruisem of minstens de helft van de activiteiten wordt in Kruisem georganiseerd;
- De vereniging of organisator organiseert activiteiten met als primaire doelstelling vrijetijdsbesteding of opvang van kinderen, hoofdzakelijk gericht op Kruisemse kinderen;
- De vereniging is geregistreerd in de gemeentelijke online verenigingengids;
- De vereniging of organisator heeft op maat van de werking de gangbare verzekeringen (LO en BA) afgesloten voor deelnemers aan het aanbod, vrijwilligers, begeleiders …;
- Het initiatief heeft geen commercieel doel en is er niet op uit om winst te maken. Financiële acties om de werking draaiende te houden kunnen wel, maar dit mag niet de hoofddoelstelling van de organisator zijn;
- De activiteiten vinden plaats buiten de normale lesuren, in de vrije tijd;
- De activiteiten zijn groepsgericht; het gaat niet om individuele begeleiding van kinderen maar het organiseren van groepsgerichte activiteiten;
- De activiteiten zijn toegankelijk voor iedereen. Het initiatief duldt geen enkele vorm van discriminatie.
Procedure
- De aanvraag wordt bij de administratie ingediend;
- De bevoegde afdeling beoordeelt de aanvraag op ontvankelijkheid, volledigheid en inhoud;
- De bevoegde afdeling beslist over de aanvraag aan de hand van de voorwaarden die door het CBS werden goedgekeurd;
- De aanvrager kan het hele jaar door een aanvraag indienen;
- De ingevulde gegevens moeten betrekken hebben op de situatie zoals ze is op het moment van het indienen van de vraag tot het mogen uitreiken van fiscale attesten;
- Elke wijziging van erkennings-of contactgegevens van het Kruisemse opvanginitiatief na indienen van de erkenningsaanvraag moet onmiddellijk worden doorgegeven aan de afdeling Vrije Tijd van de gemeente Kruisem.
- De verenigingen/organisaties uit het jeugdwerk en sportverenigingen die in het verleden reeds door de gemeente Kruisem een fiscaal attest mochten uitreiken en voldoen aan bovenstaande voorwaarden, moeten geen nieuwe aanvraag tot erkenning indienen.
Rapportage:
- Het Kruisemse opvanginitiatief is gehouden eenmalig een werkingsverslag in te dienen bij de allereerste aanvraag van een erkenning tot uitreiken fiscaal attest.
- In dit werkingsverslag wordt minimaal opgenomen: een overzicht van de geplande activiteiten, de tijdstippen van deze activiteiten en het aantal deelnemers in leeftijdscategorieën.
Opgelet!
Vanaf 2023 is het verplicht om de attesten ook op te laden in de online toepassing van Belcotax-on-web. De overheid is echter nog niet klaar met deze toepassing waardoor het nog niet helemaal duidelijk is hoe dit precies moet gebeuren. Op de website van de Vlaamse Sportfederatie kun je wel een template terugvinden (met bijhorend instructiefilmpje) die kan helpen om alles gestructureerd bij te houden. Normaal gezien zou het mogelijk zijn om makkelijk de gegevens vanuit de template naar de online toepassing te kopiëren. Echter is er tot op vandaag nog geen duidelijkheid hierover.
We raden aan om zowel de website van de gemeente als die van de Vlaamse sportfederatie in de gaten te houden hieromtrent. We proberen deze een update te geven van zodra er meer duidelijkheid is.
update 20/02/2023:
Alle organisaties (sport-jeugd) die in 2022 kampen/stages voor jeugd organiseerden, krijgen uitstel van de federale overheid voor de verzending van de attesten via Belcotax-on-web. De elektronische aangifte blijkt nog een te moeilijk en complex proces. In 2023 is het dus nog niet verplicht om de fiscale attesten door te sturen naar de FOD Financiën.
Het modelattest (Vak II) dienen wel bezorgd te worden aan de deelnemers van de georganiseerde activiteiten.
Sport : https://vlaamsesportfederatie.be/nieuws-en-inspiratie/update-elektronis…
Jeugd: https://bataljong.be/boost-je-kennis/jeugdaanbod/lokaal-jeugdaanbod-vor…
Algemeen: https://financien.belgium.be/nl/actueel/attesten-kinderopvang-verlengin…